Rekrutacja studentów zagranicznych trendy i wyzwania

Zagraniczny dyplom pozostaje priorytetem dla tych z nas, którzy chcą z powodzeniem prosperować na globalnym rynku pracy, a także dla instytucji szkolnictwa wyższego, które chcą stać się konkurencyjne na międzynarodowym rynku edukacji. Globalny rynek szkolnictwa wyższego odnotowuje stały wzrost napływających studentów z krajów z całego świata w ostatnich dekadach mimo ekonomicznych i demograficznych zawirowań. studenci zagraniczni

Interesujący raport został ostatnio opublikowany przez British Council - The shape of things to come: higher education global trends and emerging opportunities to 2020 w odpowiedzi na wzrastające zainteresowanie studentami z zagranicy i konsekwencjami dla globalnej gospodarki wiedzy.

Prognozy British Council dla 56 krajów:

  • Do 2024 przewiduje się, że 3.85 milionów studentów będzie uczyło się mobilnie, za granicami kraju, w porównaniu do 3.04 milinów w 2011. Indie i Chiny zawładną 35% rynku w popularnych krajach docelowych, takich jak Ameryka. Równocześnie zwiększy się mobilność studentów między Nigerią, Arabią Saudyjską, Pakistanem a Wielką Brytanią, oraz między Nepalem i Stanami Zjednoczonymi.
  • Irak, Brazylia, Turcja i Indonezja będą zwiększać swoje znaczenie, jako kraje pochodzenia studentów zagranicznych.

 

A jak Polska wypada na tle konkurencji?

Potencjalni studenci chętnie sięgają po rankingi. Gdzie można znaleźć uczelnie z Polski? Polacy bardzo często wskazują na własny kraj jako ten z najlepszym systemem edukacji, ale światowe rankingi niestety temu przeczą. Uniwersytet Jagielloński i Warszawski od lat znajdują na 300 + pozycji w rankinach uczelni na świecie. Renomy nie przysparza nam fakt, że nie ma o nas kto mówić za granicą, gdyż zagranicznych studentów kształci się u nas niewielu.

 

Studenci zagraniczni w Polsce – bariery rekrutacji międzynarodowej

O barierach w rekrutacji międzynarodowej pisał bardzo ciekawie M.Duszyński. Okazuje się, że wiele z poruszonych tu kwestii, nadal istnieje na rynku polskim. Prawdą jest, że czesne za studia w znaczący sposób zasila fundusze uczelni a rekrutacja studentów zagranicznych to priorytet w krajach zachodnich np. USA, Wielka Brytania, których czesne jest niejednokrotnie wyższe niż dla studentów w kraju.  Duszyński wskazuje na atuty polskich uczelni:

  • niskie czesne
  • wykwalifikowana kadra dydaktyczna
  • dojrzałość i wiarygodność instytucjonalna
  • rozponawalność dyplomu w Uni Europejskiej

Ale też bariery w rekrutacji studentów zagranicznych na uczelniach:

  • brak doświadczenia w rekrutacji studentów zagranicznych
  • brak kontaktów ze sprawdzonymi agencjami rekrutacji
  • problemy z uzyskaniem wizy przez studenta
  • niewystarczająca znajomość języków obcych w różnych jednostkach np. dziekanat, sekretariat
  • brak niezbędnej kultury organizacyjnej i ksenofobia „przyjechali do nas na studia, więc niech się dostosują do nas, a to, że płacą więcej, to ich sprawa”.
  • braki w ofercie programowej i interesujących kierunków z punktu widzenia studenta zachodniego
  • niedostępny rynek pracy

 

Jak będzie wyglądała promocja uczelni i rekrutacja studentów zagranicznych w perspektywnie następnych lat? M. Duszyński podsumowuje bardzo trafnie, iż aby poprawić rekrutację pełnopłatnych studentów zagranicznych do Polski, i w ten sposób podreperować budżety naszych uczelni, należy zbudować nowy system rekrutacji międzynarodowej, która sięgnie daleko poza naszych sąsiadów z Europy Wschodniej. Pamiętajmy, że promocja w Internecie otwiera nowe możliwości w rekrutacji studentów zagranicznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>