Jak rekrutować studentów z zagranicy z użyciem segmentacji?

Segmentacja to nic innego jak taktyka w marketingu, używana do dzielenia większych grup odbiorców naszych usług (programów nauczania) na mniejsze, bardziej specificzne podgrupy. Większość uczelni stosuje te same podstawowe strategie przy naborze kandydatów na studia.

W przypadku szkoły wyższej, możemy wyróżnić następujące grupy docelowe:

  • Obecni studenci (w zależności od rodzaju studiów np licencjackie, magisterskie, podyplomowe; kierunku studiów, wybitnie uzdolnieni)
  • Potencjalni studenci (krajowi lub zagraniczni)
  • Absolwenci i darczyńcy
  • Inne; rodzice, kadra dydaktyczna, administracja, fundacje, przedstawiciele władz.

Tradycyjne kryteria segmentacji obejmują : geograficzne np. kraj, miasto, demograficzne np: wiek, zawód, płec, ekonomiczne np: przynależnosc do klasy społecznej. Przed podjęciem decyzji o segmentacji rynku, ważne jest badanie wizerunku szkołu, ponieważ będzie to miało duży wpływ na dobór metod marketingowych.

Niesłychana mnogość grup docelowych sprawia, że uczelnie zazwyczaj koncentrują się na jednej z nich. Rzadko zdajemy sobie sprawę, że jeden segment np. studenci zagraniczni może  składać się z wielu grup o zróżnicowanych potrzebach i nastawienu do edukacji. W badaniu 3000 potencjalnych kandydatów na studia przez Inside Higher Ed and Gallup zaobserwowano 4 grupy docelowe ze względu na gotowość do podjęcia studiów na amerykańskich uczelniach i zasoby finansowe.

Explorers – badacz, odkrywca z wystarczającymi środkami finansowymi i niskim poziomem kwalifikacji, szeroko reprezentowany przez kandydatów na studia z Chin i Arabi Saudyjskiej.

Highfliers – ambitni, z wysokim poziomem edukacji i środków finansowych, przykładający wagę do reputacji uczelni. Najbardziej pożądany segment przez amerykańskie uczelnie reprezentowany głównie przez studentów z Chin.

Strivers – usiłujący i dążący do wyższego poziomu edukacji mimo ograniczonych możliwości finansowych, często polegająccyh na wsparciu przez uczelnie, np studenci z Indii.

Struglers – zmagający się zarówno z niewystarczającymi środkami finansowymi, jak i z niskim poziomem edukacji, segment obserwowany wśród wielu narodowości.

Dzięki badaniom w tematyce rekrutacji studentów zagranicznych, takim jak powyżej możemy sobie uświadomić, że kadydaci na studia różnią się nie tylko krajem pochodzenia ale też poziomem motywacji, potrzebami i kwalifikacjami. Uczelnie nie mogą przyjąć tej samej strategii marketingowej dla wszystkich narodowości lub pominąć gotowość finansową kandydata do podjęcia studiów za granicą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>