Jak promować szkołę?

kategorie-klasyfikacji-uczelni-wyzszych

Obecnie w Polsce funkcjonuje 470 szkół wyższych, z czego 338 to szkoły niepubliczne. Co roku są przeprowadzane rankingi, dotyczące cieszących się największą popularnością wśród młodzieży szkół wyższych. Najbardziej znanymi są te przeprowadzanie przez czasopismo Perspektywy oraz Rzeczpospolitą. Oparte są one na pięciu kategoriach klasyfikacyjnych.

W rankingu tym pierwsze dwa miejsca zajmują Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Jagielloński. W jaki sposób pomijając rankingi wybrać spośród szkół tę, której oferta będzie dla nas najlepsza? Mimo ogromnej ilości osób, które decydują się na przedłużenie edukacji i walkę o wykształcenie wyższe, to właśnie uczelnie zabiegają o to, aby informacje o konkretnej placówce edukacyjnej dotarły do jak największej ilości osób i tym samym dążą do pozyskania nowych „klientów”. I tutaj powstaje pytanie: Jak promować szkołę?

Jak wiadomo najlepszym sposobem na promocję wizerunku szkoły jest opinia osób, które już poznały danych usługodawców, czyli w tym przypadku absolwenci i studenci, dlatego władze uczelniane czy też specjalnie wyznaczone do działań promocyjnych jednostki, nigdy nie zapominają, aby do budowanej strategii włączyć działania mające na celu uatrakcyjnienie nauki i sprawne funkcjonowanie uczelni. Osoby już studiujące w łatwy sposób mogą skutecznie zachęcić swoich kolegów i koleżanki, dokonujących właśnie wyboru, gdzie studiować lub chociażby wystawić pozytywny komentarz na jednym z popularnych portali społecznościowych, co będzie na pewno bardziej wiarygodne niż przemowa rektora, przedstawiającego walory placówki, którą kieruje.

Jak wygląda PR wewnętrzny uczelni? Poza narzędziami obowiązkowymi, takimi jak strona internetowa (lepiej lub gorzej zbudowana) czy intranet (platforma do komunikacji wewnętrznej), czyli służącymi do sprawnego porozumiewania się oraz informowania, dużą rolę odgrywa rozrywka. Każdy student poza nauką prowadzi typowe życie studenckie, dlatego uczelnie bardzo często organizują imprezy, w tym nie tylko coroczne Juwenalia (które według studentów są już tradycją), ale także odbywające się podczas roku akademickiego mniejsze imprezy, np. charytatywne czy nocne spotkania z wykładowcami na wydziale, mające nieformalny i luźny charakter. Bardzo często spotykanym pomysłem jest również patronat koncertów czy imprez zewnętrznych, np. słynnych „Enforfins”, czyli imprez polegających na tym, że w cenie jednego biletu można bawić się w kilku lub kilkunastu klubach podczas jednej nocy.

Kiedy uczelnia zadba już o swoich studentów, musi działania skierować także do nowych osób. Przed terminami rekrutacji odbywają się zawsze ,,dni otwarte uczelni”, kiedy to młodzi maturzyści mogą zobaczyć „od kuchni”, jak wygląda ich przyszły wydział, poznać pracowników naukowych oraz osoby już się tam uczące. Narzędziem, mającym na celu na większą skalę dotrzeć do odbiorców są filmy promocyjne, przedstawiające zarówno uczelnię, jak i miasto, w którym dana uczelnia się znajduje, gdyż to drugie dla niektórych osób jest nawet ważniejsze od szkoły. Bardzo popularny ostatnio stał się „Lipdub”, czyli film nagrywany przez studentów konkretnej uczelni, powiązany z podkładem muzycznym. Osoby występujące, śpiewając tekst piosenki, w jak najbardziej szalony i oryginalny sposób starają się ukazać uczelniane zakamarki czy różnorodność studiujących, jednak najważniejsze jest to, że wszystko nagrywane jest podczas jednego ujęcia. Uczelnia nie ponosząc żadnych kosztów, zostaje wypromowana i pokazana od jak najlepszej strony, a sami aktorzy świetnie się bawią, gdyż w większości przypadków na samym kręceniu filmu się nie kończy.

Promocja szkół wyższych w bardzo dużym stopniu zależy od jej prestiżu, tradycji i funduszów. Najciężej mają uczelnie nowe, o nieustabilizowanej pozycji w środowisku. Wtedy najbardziej liczy się oryginalny pomysł, który skupi uwagę i zachęci do przekroczenia ich progów potencjalnych studentów.

Udostępnij ten artykuł

0
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>