Uczelnie walczą o przetrwanie – a co z marketingiem w Internecie?

Studenci-podczas-wykladuJak donosi wyborcza pl. tylko 50 uczelni przetrwa do roku 2025 - to naprawdę poważna redukcja szkół wyższych prywatnych zważywszy, że mamy teraz ich około 300.

Zmiany demograficzne

W 2020 r. studentów w Polsce może być nawet o 800 tys. mniej – wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Sokratesa, prowadzony jako fundacja pozarządowy ośrodek badawczy. W obliczu tego demograficznego tsunami prywatne uczelnie szukają różnych mniejszych oszczędności, m.in. zmieniając budynki na tańsze, na obrzeżach miast i często mniej prestiżowe. Wynajmują wolne pomieszczenia, a w swoich salach wykładowych uruchamiają przedszkola, licea, uniwersytety trzeciego wieku.

Konkurencja się między uczelniami prywatnymi zaostrzy jeszcze bardziej, gdy uczelnie publiczne zakończą rekrutację, czyli zwykle w połowie sierpnia. Wtedy się okaże, która z prywatnych szkół zdoła “zgarnąć” więcej kandydatów nieprzyjętych na studia państwowe.

- Nas najbardziej martwi jednak to – mówi Piotr Müller – że zamiast podnoszeniem jakości, uczelnie prywatne często konkurują zabiegami marketingowymi, jak np. sprzedawaniem miejsc na studiach na Grouponie.

Znikające szkoły - fuzje i przejęcia w trakcie

Plotka o likwidacji może przysporzyć uczelni sporo kłopotów, dlatego uczelnie reagują natychmiast. Prywatna Wyższa Szkoła Ochrony Środowiska w Radomiu zapewnia na stronie internetowej, że “nigdy nie był rozpatrywany, i nadal nie jest, zamiar likwidacji uczelni”. Aby zaś wzmocnić swoją pozycję, podpisała porozumienie o współpracy z Instytutem Technologiczno-Przyrodniczym w Falentach.

Uczelni publicznych likwidacje dotykają w mniejszym stopniu, bo mogą liczyć na ministerialne wsparcie finansowe i wciąż nie brakuje chętnych do studiowania, gdy nie trzeba płacić czesnego. Uniwersytety starają się jednak racjonalizować wydatki, zamykając mniejsze zamiejscowe wydziały. Uniwersytet Śląski zdecydował np. o likwidacji placówki w Rybniku, studenci od października będą studiowali w Katowicach.

Dziś jest ok. 300 uczelni niepublicznych. W ciągu najbliższych dwóch-trzech lat zniknie ok. 200 – szacuje Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych “Lewiatan”. Najpierw upadną te, które mają do tysiąca słuchaczy. W 2025 r. zostanie już tylko 50 uczelni prywatnych.

Biorąc pod uwagę powyższe prognozy warto zastanowić się nad korzyściami wynikającymi z wykorzystania narzędzi online w rekrutacji studentów – wydaje się, że sporo instytucji czeka do ostatniego dzwonka z włączeniem SEO, PPC oraz platform social media do swojej strategii marketingowej, a przecież około 70 % studentów wykorzystuje wyszukiwarki żeby znaleźć informacje o studiach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>